0264 401393 / 0264 401394

Blog

Satisfacția în viața profesionlă

Satisfacția profesională este, de multe ori, asociată cu starea fericirea la locul de muncă și nu are legătură doar cu alegerea domeniului potrivit. În cele ce urmează, vom identifica o parte dintre aspectele care ne aduc satisfacție în viața profesională.

Cum era de așteptat, unul dintre primele motive care considerăm că ne oferă satisfacție în carieră este alegerea domeniului potrivit, iar aici este vorba atât despre domeniul în care am studiat, cât și despre locul de muncă ales. Evident, toate pornesc de la talentele, interesele și competențele noastre, ca să putem considera că avem un traseu profesional cu satisfacții. Dacă de copil ai manifestat interes față de zona tehnică, spre exemplu, iar la finalul liceului ți-ai dat seama că ai câteva opțiuni dintre care poți alege pentru a urma o facultate cu profil tehnic, ai toate șansele să devii un angajat fericit, după finalizarea studiilor și găsirea unui job în concordanță cu pregătirea ta. Poate ți-au plăcut limbile străine, te-ai înscris la Facultatea de Litere sau Limbi Străine și apoi te-ai angajat ca profesor de limbi străine sau ai un job în care vei folosi zilnic limbile străine studiate la facultate și master. Ori poate ți-a plăcut desenul tehnic și ai urmat Facultatea de Arhitectură... Toate aceste alegeri făcute la vârste fragede, care se împletesc cu urmarea unei facultăți în domeniu și cu un job potrivit studiilor sunt ”ingredientele” unei cariere împlinite și pline de satisfacții profesionale.

Un alt aspect care intră in această sferă ține de oportunitățile de învățare și dezvoltare pe plan profesional și personal și de a dezvolta o carieră în domeniul ales. Din nefericire, sunt mulți absolvenți care nu își găsesc un loc de muncă în domeniul în care au studiat și se văd nevoiți să se orienteze către ce oferă angajatorii, uneori fiind vorba chiar de job-uri care n-au nici o legătură cu facultatea absolvită. Sunt nenumărați tineri cu diplomă de licență în domeniul juridic sau tehnic care lucrează pe posturi de vânzări sau achiziții în companii din diverse industrii. Așadar poți considera o oportunitate extraordinară faptul că ai avut șansa de a te angaja de la bun început în același domeniu în care ai urmat studiile. Vei lucra cu noțiuni care îți sunt familiare și cu cunoștințe pe care deja le stăpânești, iar integrarea la locul de muncă va fi cu atât mai ușoară. Profită de ocazie, pentru a învăța de la colegii cu mai multă experiență și încearcă să-ți faci un plan de dezvoltare a carierei în această direcție.

Dincolo de familiaritatea cu domeniul de activitate, este important ca, odată ce ți-ai găsit un job, să fii într-o echipă alături de care să lucrezi cu plăcere și de la care să înveți, dar și un manager care te încurajează, te susține și contribuie direct la dezvoltarea ta profesională. Fiecare început este plin de provocări, însă oamenii care îți sunt alături sunt cei care îți pot face viața mai ușoară și te pot ajuta să te integrezi mai repede, pentru a deveni eficient la noul job. Buna comunicare și colaborare, disponibilitatea de a-ți împărtăși din experiența și cunoștințele lor și feedback-ul constant îți dau sentimentul plăcut că ai ajuns în echipa potrivtă, alături de care vei dori să crești și să te dezvolți. Astfel, vei primi tot suportul necesar pentru a ajunge la momentul în care vei fi pregătit pentru a avea libertate de decizie și de acțiune privind propria activitate.

Alte aspecte care contribuie din plin la satisfacția privind viața noastră profesională sunt mediul de lucru plăcut și o cultură organizațională ale căror valori și principii coincid cu ale noastre, apartenența la o organizație care încurajează învățarea continuă și care investește constant în angajați pentru a acumula cunoștințe, abilități și competențe. De asemenea, este important ca angajatorul să pună la dispoziție echipamentele IT&C și programele software care ne sunt necesare pentru buna desfășurare a activității și care ne vor ajuta în derularea cu succes a activităților zilnice și în atingerea indicatorilor de performanță.

Nu în ultimul rând, satisfacția unui job bine plătit, la care angajatorul adaugă o serie de beneficii, este un motiv de mulțumire pentru fiecare salariat. Confortul unui job bine plătit ne oferă posibilitatea de a ne face planuri pe termen mediu și lung, fie că vorbim despre cumpărarea și dotarea unei locuințe, fie că ne dorim să călătorim sau să investim în hobby-urile noastre și în activitățile din timpul liber. În ce privește partea de beneficii, acestea pot fi bonusuri de performanță, bonusuri oferite cu diverse ocazii (de Crăciun, de Paște etc.), bonuri de masă sau asigurare medicală la o rețea privată de sănătate, dar poate fi vorba și despre alocarea unui buget anual de training și dezvoltare, instruirea continuă a angajaților, organizarea de activități recreative precum teambuilding-urile sau diverse ateliere cu tematici variate, menite să contribuie la sudarea echipei și crearea unui mediu relaxant de interacțiune și comunicare (origami, atelier de ciocolată, terapie prin dans sau prin râs, public speaking etc.).

Un aspect deloc de neglijat este ceea ce numim work-life balance: posibilitatea de a păstra un echilibru între viața profesională și cea personală. Este evident că, atunci când sunt perioade mai aglomerate la job, s-ar putea să fie necesare câteva ore suplimentare, pentru a acoperi un volum de muncă mai mare decât de obicei, dar, în restul timpului, echilibrul între job și viața personală este un factor important. Fiecare dintre noi are nevoie de odihnă între două zile de muncă din timpul săptămânii, de pauza de la finalul săptămânii de lucru și de concediul anual, timp în care să ne odihnim, să ne relaxăm și să ne ”reîncărcăm bateriile”, pentru a reveni la job cu energie și motivație.

Companiile care reușesc să ofere salariaților aceste condiții vor avea mereu angajați fericiți, implicați, eficienți și productivi. Aceștia sunt cei care, de obicei, rămân fideli organizației și se dedică dezvoltării perofesionale – atât în beneficiul propriu, cât și al companiei în care lucrează. Tot ei sunt ”ambasadorii” cei mai credibili ai brand-ului de angajator al organizației și cei care, când apar provocări, nu vor fugi cu prima ocazie, ci vor rămâne alături de echipă și își vor folosi cunoștințele și competențele pentru a contribui la depășirea dificultăților.

 

*** Articolul a fost realizat în cadrul proiectului CNFIS-FDI-2020-0568, proiect coordonat de Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră al Universității Tehnice din Cluj-Napoca

  • 40 Vizualizari
  • Imi place
  • 0 Nu imi place