0264 401393 / 0264 401394

Blog

Planificarea carierei – ce întrebări trebuie să-ți pui?

Fie că încerci singur să îți conturezi un parcurs profesional, fie că apelezi la expertiza unui Consilier Vocațional, planificarea carierei este un proces care necesită timp, o analiză profundă a opțiunilor realiste și rigurozitate în implementare. Direcțiile în care îți poți dezvolta cariera pot fi: (1) orientarea către un rol de specialist în domeniul de activitate ales, urmând etape de creștere și specializare și devenind astfel expert în aria respectivă sau ajungând chiar la un nivel de recunoaștere pe plan internațional sau (2) avansarea în ierarhia unei organizații până la nivel de Director General, CEO ori Președinte de companie.

Oricare ar fi direcția care te atrage, sunt câteva întrebări ale căror răspunsuri îți vor aduce claritate și te vor ajuta să înțelegi cum să îți planifici cariera și care sunt pașii de parcurs pentru a-ți atinge obiectivul.

Cât de bine mă cunosc?

În această primă etapă este foarte important să faci o analiză riguroasă a plusurilor și minusurilor tale, pentru a ști din ce punct pornești în planificarea carierei și care sunt aspectele asupra cărora ai control.

Identifică-ți și analizeză-ți atu-urile, pentru că acestea sunt cele care constituie baza de plecare în analiză și care reprezintă avantaje tale în ochii angajatorilor. Fie că ești o persoană comunicativă, care interacționează ușor cu cei din jur și vorbești foarte bine o limbă străină, fie că ești capabil să-ți gestionezi eficient timpul, ești ordonat și disciplinat sau ai alte puncte forte pe care le folosești la facultate sau la job, așterne-le pe o coală de hârtie, pentru a le conștientiza mai bine. Acestea sunt abilitățile tale transferabile, care îți vor fi de folos atât în viața personală, cât și în viața profesională. Le poți enumera în cadrul interviului, oferind exemple concrete care să le susțină, iar, într-un proces de recrutare, acestea reprezentă un plus al profilului tău de candidat.

În egală măsură, este important să fii onest cu tine însuți, identificând minusurile sau ariile în care ai de adus îmbunătățiri. Fie că vorbim despre un curs de Excel sau de Project Management, fie că vorbim despre abilitatea de a asculta cu atenție sau a comunica asertiv, dacă sunt aspecte pe care consideri că le ai de dezvoltat sau îmbunătățit, este bine să le notezi și, cu această ocazie, să te gândești ce poți face în acest sens. Nu este de ajuns să te gândești, ci trebuie să îți faci și o listă concretă cu pașii către depășirea acestor minusuri și resursele care te vor ajuta în acest demers: soliciți ajutorul unui coleg sau prieten, urmărești tutoriale pe internet, citești articole, studii sau cărți din domeniul respectiv, urmezi un curs online sau în sală sau orice alte acțiuni care consideri că îți vor fi de folos.

La fel de importante sunt și conștientizarea valorilor, intereselor și talentelor tale (native sau cultivate), astfel încât să le armonizezi, pe cât posibil, cu parcursul profesional pe care ți-l dorești.

Care sunt opțiunile mele?

Pornind de la identificarea și conștientizarea reperelor de mai sus, te poți îndrepta către întocmirea unei liste de opțiuni profesionale. Înainte de a merge mai departe, este important să identifici domeniile de activitate care te atrag și care îți pot oferi opțiuni profesionale realiste, în concordanță cu ariile în care ai studiat și cu abilitățile, competențele și preferințele tale.

Caută anunțuri de angajare în zona ta de interes, citește articole și documentează-te cu privire la oportunitățile pe care le poți folosi, compară-le și ordonează-le după preferințe și priorități, astfel încât să îți fie clar pe care dintre acestea le poți explora cu prioritate și, eventual, ce cunoștințe sau abilități îți sunt necesare, pentru a activa cu succes în aria respectivă. Ia în calcul și tipurile de job-uri care sunt căutate pe piața muncii și eventualele competențe asociate, iar dacă sunt necesare anumite cursuri sau certificări, stabilește-ți un plan pentru a le obține – bugetul pentru achitarea cursului și intervalul de timp pentru parcurgerea materiei și susținerea examenului sunt la fel de importante.

Cum îmi stabilesc obiective SMART și planul de acțiune?

Odată identificate opțiunile de carieră, te poți gândi la conturarea unui plan, iar primul pas este stabilirea unui obiectiv SMART. Acronimul vine din limba engleză și se referă la următoarele repere:

Specific: exprimarea în termeni clari, concreți a unui obiectiv sau rezultat pe care dorești să îl obții

Measurable (măsurabil): rezultatele trebuie să fie măsurabile, iar progresul poate fi și el măsurat

Attainabile (posibil de atins/ realizabil): obiectivul trebuie să fie realist, orientat pe acțiuni concrete

Relevant: obiectivul trebuie să contribuie la impactul final sau la un obiectiv final mai mare

Time bound (încadrat în timp): stabilirea unei date/ a unui moment până la atingerea obiectivului propus

Iată un exemplu de obiectiv SMART:

Promovarea pe postul de manager al Departamentului Consiliere Clienți până la finalul anului viitor, după absolvirea cursului de Team Management și obținerea unor rezultate bune la evaluarea anuală.

Stabilirea obiectivelor SMART este un exercițiu foarte bun pentru a analiza cât de motivat ești pentru întocmirea unui plan de carieră și ce pași trebuie să parcurgi pentru a-l atinge. Ținând cont de obiectivul final, poți defini obiectivele intermediare care te vor aduce mai aproape de îndeplinirea acestuia, urmărind progresul înregistrat pe parcurs. Împarte parcursul profesional în etape intermediare (de 1-2 ani), analizează opțiunile pe care le ai, cunoștințele, abilitățile și competențele pe care le deții, precum și pe cele necesare pentru a urca pe următoarea treaptă și urmărește progresul înregistrat în fiecare etapă.

Așadar, fie că îți dorești specializarea într-un domeniu până la nivel de expert, fie că ți-ai propus să ajungi în poziția din care să conduci o companie, un plan de acțiune concret îți va fi de mare ajutor în realizarea obiectivelor de carieră și te va ghida prin etapele necesare pentru atingerea obiectivului tău profesional.

Urmărește progresul, revizuiește-ți planul de carieră de fiecare dată când consideri că este necesar (modificând sau adăugând obiective intermediare, de câte ori va fi cazul) și amintește-ți să te feliciți și să sărbătorești fiecare reușită!

Mult succes!

*** Articolul a fost realizat în cadrul proiectului CNFIS-FDI-2020-0568, proiect coordonat de Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră al Universității Tehnice din Cluj-Napoca

  • 703 Vizualizari
  • Imi place
  • 1 Nu imi place